W związku z zakwalifikowaniem od 17 października Tarnowa do tzw. strefy czerwonej od poniedziałku 19 października uczniowie i nauczyciele szkół ponadpodstawowych w mieście przeszli na zdalne nauczanie. Temu tematowi poświęcona była telekonferencja Bogumiły Porębskiej, dyrektorki Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Tarnowa z dyrektorami tarnowskich szkół średnich i przedstawicielami kuratorium oświaty.

Choć nauczanie zdalne nie jest już dla uczniów i nauczycieli nowością to jednak jego wprowadzanie zrodziło znowu wiele pytań i wątpliwości, o których dyskutowano podczas spotkania. Ustalono, iż obowiązują zasady, że nauczyciele zdanie pracuję z uczniami ze szkół, a nie z domów, poza przypadkami, gdy pedagog łapie drobne przeziębienie lub gorzej się czuje. Ma to usprawnić rozliczanie czasu pracy przez dyrektorów, umożliwić korzystanie ze szkolnego sprzętu i pomocy dydaktycznych. Obecność w pracy obowiązuje również pracowników szkolnej administracji i obsługi.

Gdy uczniowie mają problemy ze sprzętem komputerowym lub połączeniem internetowym z domu mogą pojawić się w szkole i tam skorzystać ze szkolnego sprzętu o szkoła ma ułatwić im zdalną naukę. Według oceny nauczycieli tego typu przypadków jest jednak niewiele, niemniej szkołom zdecydowanie przydałoby się więcej laptopów.

Rozmawiano również o tym, aby nie pozostawiać samych maturzystów i uczniów przygotowujących się do olimpiad przedmiotów – mają odbywać się dodatkowe spotkania i konsultacje.

Nauczanie stacjonarne pozostaje w szkołach ponadpodstawowych w następujących placówkach: specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, szkołach specjalnych samodzielnych lub funkcjonujących w zespołach. W szkołach tych młodzież ma zapewnioną naukę, prowadzone są zajęcia o charakterze specjalistycznym, terapeutycznym, rewalidacyjnym.

W przypadku szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe zajęcia praktyczne w będą prowadzone co do zasady stacjonarnie, w tym u pracodawców. Jeżeli z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji części zajęć zdalnie, wówczas szkoła lub placówka będzie mogła te zajęcia prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Praktyki zawodowe w strefie czerwonej realizowane będą stacjonarnie lub w formie projektu edukacyjnego albo wirtualnego przedsiębiorstwa – o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające zdrowiu uczniów.

i