Do czego, dla kogo, jak, gdzie…? Rozkładamy Tarnowską Kartę Miejską na części pierwsze i tłumaczymy wszystkie zasady. A warto je znać, bo z kart korzysta już ponad 56 tys. osób - 15 tys. posiada kartę standard oraz prawie 41,5 tys. kartę premium.

Co to jest Tarnowska Karta Miejska?
Jest to karta imienna dostępna w dwóch rodzajach: premium i standard. Oba rodzaje kart służą jako nośnik biletów okresowych lub jednorazowych do komunikacji miejskiej. Można z nich też korzystać do płatności za parkowanie w miejskich parkometrach.

Czym jest karta standard, a czym karta premium?
Karta standard (niebieska) służy jedynie jako nośnik. Nie uprawnia do żadnych zniżek miejskich. Można nią płacić w autobusie za przejazd lub mieć na niej bilet miesięczny. Używa się jej także do płacenia za parking. Można mieć na nią wgraną ulgę (np. studencką, szkolną, emerycką).

Natomiast karta premium (kolorowa) prócz nośnika spełnia także funkcję rabatową - można taniej przejechać autobusem, mniej zapłacić za parking, za jej okazaniem jest rabat przy zakupie biletu na basen lub lodowisko. Karta wydłuża także czas darmowego korzystania z roweru miejskiego z 20 na 30 min oraz obniża o złotówkę ceny kolejnych godzin.

Dla kogo karta standard, dla kogo premium?
Kartę premium posiadają mieszkańcy, którzy są zameldowaniu w mieście na pobyt stały. Ubiegać się o nią mogą także mieszkańcy zameldowani na pobyt czasowy lub niezameldowani w Tarnowie, ale zamieszkujący na terenie miasta i w zeznaniu podatkowym wskazujący Tarnów jako miejsce zamieszkania. W takiej sytuacji trzeba złożyć pisemne oświadczenie, które można pobrać z internetowej strony miejskiej ww.tarnow.pl lub otrzymać w biurze obsługującym Tarnowską Kartę Miejską przy ul. Nowej 4. Dodatkowo przy składaniu wniosku trzeba pokazać do wglądu zeznanie podatkowe z potwierdzeniem jego złożenia w Urzędzie Skarbowym.

Karta standard jest dla osób, które nie są zameldowane w Tarnowie i nie rozliczają w mieście swoich podatków.

Czy trzeba płacić za wyrobienie Tarnowskiej Karty Miejskiej?
Nie, karta jest darmowa. Jedynie wykonanie duplikatu jest odpłatne (5 zł). Przy samoistnym zniszczeniu karty, wymieniana jest na nową bezpłatnie. Przy zniszczeniu z winy właściciela duplikat wydawany jest odpłatnie.

Co jest potrzebne do złożenia wniosku o Tarnowską Kartę Miejską?
- zdjęcie o wymiarach 35 mm z 45 mm. Można także zrobić zdjęcie telefonem (na jasnym, gładkim tle) i wysłać je e-mailem na adres l.kazik@umt.tarnow.pl lub k.warzecha@umt.tarnow.pl lub d.liro@umt.tarnow.pl
- dokument tożsamości (w wypadku dzieci akt urodzenia lub paszport)
- dokument potwierdzający posiadanie ulg (karta emeryta, rencisty, studenta, ucznia)
- wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych
- wypełniony formularz, który dostępny jest na stronie www.tarnow.pl lub w biurze Tarnowskiej Karty Miejskiej
- zeznanie podatkowe PIT i oświadczenie w przypadku braku zameldowania na pobyt stały
- przy składaniu wniosku o duplikat dowodu uiszczenia opłaty

Gdzie złożyć wniosek o Tarnowską Kartę Miejską?
Wniosek należy złożyć w Urzędzie Miasta Tarnowa przy ul. Nowej 4. Biuro Tarnowskiej Karty Miejskiej znajduje się na parterze w pokoju nr 3. Przed wejściem należy pobrać bilet kolejkowy, który dostępny jest przy wejściu do urzędu.

Jak doładować Tarnowską Kartę Miejską?
Proces doładowania e-karty odbywa się na cztery sposoby.

1. Kartę można doładować w kasie biletowej ZDiK przy ul. Krakowskiej 42 oraz przy ul. Brama Pilznieńska 3. Po dokonaniu wpłaty nie trzeba już nic robić.

2. Można też doładować kartę przez stronę sdk.umt.tarnow.pl. Należy się zalogować, czyli podać swój email (zamieszczony przy składaniu wniosku) oraz hasło. Po zalogowaniu można przedłużyć ważność biletu okresowego lub go kupić albo doładować t-portmonetkę do pojedynczych przejazdów autobusem. Warto pamiętać, że po doładowaniu t-portmonetki trzeba odczekać 12 godzin na zaksięgowanie kwoty. Po tym czasie należy przenieść zawartość doładowania. Żeby to zrobić, trzeba w kasowniku wybrać opcję „przenieś doładowanie internetowe”, a następnie wsunąć do kieszeni kasownika kartę.

3. Doładować kartę można także w parkometrach. To doładowanie pozwoli na płacenie kartą za parkingi miejskie. Parkomaty obsługują bilon.

4. Doładowania konta do przejazdów autobusami jak i do korzystania z parkometrów można też dokonać w UMT przy ul. Nowej 4. Należy uiścić wpłatę w kasie a następnie z potwierdzeniem udać się do pokoju nr 3.

Należy pamiętać!! Aby móc korzystać z jednorazowych elektronicznych biletów w taryfie odległościowej, podróżny musi posiadać środki za zakup biletu na tzw. t-portmonetce (portmonetce transportowej). Samo posiadanie środków pieniężnych na e-portmonetce (doładowywanej np. gotówką w każdym parkometrze na terenie miasta) nie pozwala na zakup biletu na przejazd. Mając doładowaną e-portmonetkę podróżny wybierając tą opcję na ekranie kasownika ma możliwość przeniesienia środków z e-portmonetki na t-portmonetkę.



Jaka jest różnica między t-portmonetką a e-portmonetką
Z t-portmonetki można korzystać realizując przejazdy autobusami w taryfie odległościowej (za przystanki).

E-portmonetka służy do opłacania parkingów i rowerów miejskich. Można doładować ją gotówką w każdym parkomacie lub w budynku UMT przy ul. Nowej 4.

Jak korzystać z ulg?
Przy użytkowaniu karty, ulgi są naliczane na podstawie danych, które podane zostały we wniosku. Jeżeli więc mieszkaniec jest zameldowany w Tarnowie i jest studentem, należy mu się zniżka ze względu na zamieszkanie oraz zniżka studencka.

Co z biletami darmowymi dla dzieci w wieku szkolnym?
Dzieci, które chodzą do szkół podstawowych mają darmowe przejazdy autobusami komunikacji publicznej. Dotyczy to uczniów z Tarnowa oraz do końca 2020 roku z gmin: Tarnów, Pleśna i Lisia Góra. Darmowe przejazdy można wgrać na e-kartę w biurze Tarnowskiej Karty Miejskiej lub okazać legitymację szkolną kontrolerowi.

Jak sprawdzić status karty oraz ulgę?
Można to zrobić w parkometrach, w kasownikach autobusowych oraz w Punktach Obsługi Klienta.

Więcej informacji można znaleźć także tutaj oraz tutaj. 

tkm-2018-wniosek-o-karte.pdf (455 kB)

(mt)