Nasza informacja o tym, iż od 1 września w tarnowskich autobusach komunikacji miejskiej będzie można płacić kartą płatnicą wzbudziła bardzo duże zainteresowanie, pojawiało się też sporo pytań, a o odpowiedzi poprosiliśmy prezesa MPK, Jerzego Wiatra.

Przypomnijmy: od 1 września w autobusach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie za bilet zapłacić będzie można kartą płatniczą. Na razie możliwy będzie zakup w ten sposób biletów jednorazowych – zwykłych i ulgowych. W przyszłości dostępne będą również bilety czasowe, przystankowe i przesiadkowe. Specjalne kasowniki przystosowane do zakupu biletów za pomocą zbliżeniowej karty kredytowej zamontowane zostały we wszystkich 95 autobusach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Są one wyposażone w siedmiocalowy dotykowy ekran LCD. Na ekranie będą do wyboru trzy opcje: bilet normalny, bilet ulgowy oraz zakup wielu biletów. Po wyborze liczby biletów i ich rodzajów wystarczy zbliżyć kartę lub smartfon, w którym mamy skojarzoną kartę płatniczą i poczekać na akceptację transakcji. Nowe kasowniki obsługiwać będą wyłącznie zbliżeniowe karty płatnicze.

Po opublikowaniu informacji na ten temat pojawiło się bardzo dużo pytań dotyczących bezpieczeństwa takich transakcji i innych aspektów. O wyjaśnienia poprosiliśmy prezesa MPK, Jerzego Wiatra.

Kasowanie i sprawdzanie
Podczas zakupu biletu w kasowniku następuje generowanie tokenu, czyli chwilowego numeru nadanemu danej karcie płatniczej. Ten token jest przechowywany w naszym systemie komputerowym wraz z czasem skasowania i linią/kursem. Właśnie dlatego ta transakcja jest taka bezpieczna – nikt w MPK czy ZDiK nie zna numeru karty, a tym bardziej nazwiska pasażera. W chwili kontroli biletowej kontroler prosi o przyłożenie karty do terminala, który ma na wyposażeniu. Ten generuje taki sam token i porównuje go z bazą danych w naszym systemie. Dlatego mamy pewność czy dana karta została użyta do zakupu biletu. Ani kontroler, ani MPK, ani ZDiK nie znają nazwiska na karcie, a tym bardziej kodu CVV, który nie jest potrzebny do transakcji o małej wartości. Numer karty zna tylko operator karty VISA czy Mastercard, tak jak przy każdej innej transakcji bezgotówkowej.

Potwierdzenie zakupu biletu
Ustawowo małe transakcje w transporcie i parkingach są zwolnione z drukowania potwierdzenia. Potwierdzenie znajduje się w naszym systemie komputerowym w formie tokenu oraz w razie nieporozumień w systemie bankowym pasażera. To bardzo wygodne rozwiązanie dla wszystkich. Potwierdzamy kontrolerowi fakt zakupu biletu zbliżając kartę do jego terminala. To wszystko.

Zagubienie karty, brak prądu w telefonie
W razie, gdy pasażer nie będzie mógł udowodnić, że zakupił bilet, bo np. zgubił właśnie kartę kredytową lub rozładował się akumulator w telefonie, z którego kupował przed chwilą bilet zostanie nałożona opłata dodatkowa, która później zostanie anulowana po przedstawieniu wyjaśnień w ZDiK. To podobna sytuacja, gdy pasażer zgubi bilet papierowy i nie ma go podczas kontroli, a następnego dnia znalazł go w innej kieszeni. Można to bardzo łatwo wyjaśnić dostarczając do ZDiK numer karty na podstawie którego zostanie wygenerowany token, którego kopia pozostała w naszym systemie komputerowym podczas zakupu biletu.

Brak połączenia z bankiem
Aby kontynuować podróż autobusem w razie braku połączenia z bankiem lub braku środków na koncie należy zakupić bilet u kierowcy, użyć karty miejskiej lub użyć aplikacji moBilet do zakupu biletu. W przeciwnym razie w razie kontroli zostanie nałożona opłata dodatkowa.